Giv din blog en bedre placering på Google

Hvis du har en blog, hvor du deler ud af din fine hverdag med familien, vennerne og jobbet, så ved du at den organiske synlighed er vigtig. Hvis du ikke er synlig på Google, vil potentielle subscribere muligvis gå glip af din blog. Derfor kan det være en god ide at få Google Ads på. Du vil på den måde kunne øge din eksponerings andel og nå ud til flere læsere. Der er dog mange, som ikke ved hvad Google Ads er og hvad det kan gøre for dig.

Hvordan virker Google Ads?

Google Ads er et redskab programmeret af Google, der kan øge mængden af besøgende til din blog. De fire øverste og de fire nederste placeringer på Googles søgenetværk er annoncer kaldet Google Ads. Imellem annoncerne er de organiske placeringer, som kan optimeres med SEO (Search enginee optimization). Med Google Ads kan du ramme præcis den læser, du vil have fat i. Du kan nemlig målrette annoncerne meget præcist, hvor SEO er mere bredt.

Klikpriser og qualityscore

Når du bruger Google Ads bruger betaler du hver gang nogen trykker på din annonce. Der findes mange forskellige parametre for, hvilken placering din hjemmeside får. En af disse er et parameter kaldet quality score. Dette parameter er udregnet ud fra forskellige funktioner. Den bliver blandt andet regnet ud fra, hvor relevant din annonce er for læseren, hvor mange der klikker på annoncen og mange andre parametre.

Hvad koster det, og hvordan virker det?

Hver gang en læser klikker på din annonce, vil du betale for det. Beløbet du betaler vil afhænge af, hvor mange, der klikker på den og hvor godt du har sat annoncen op med underside links og relevant tekst. Mange kommer til at ligge sig på for brede søgeord, som kan få prisen på annoncerne til at stige, fordi klikraten bliver højere. Mange klikker på annoncerne og går væk fra siden igen, hvis det ikke er relevant for dem. Derfor er annonceteksterne meget vigtige.

Målret dine annoncer

Du kan få meget ud af dine annoncer, hvis du målretter dem præcis til de læsere, du prøver at ramme. Du kan målrette annoncerne til demografiske grupper på specifikke geografiske placeringer og til specifikke enheder. Ved du eksempelvis at dine læsere altid bruger sin mobil og at de fleste bor i en specifik del af landet, så kan du målrette annoncerne præcis til disse kriterier. Det vil give dig en bedre CTR (Click Through Rate), som viser Google, at du er vigtig i forhold til, hvad dine læsere søger efter.

Husk konverteringssporing

Det er vigtigt at du husker at opsætte konverteringssporing på alle dine annoncer. På den måde vil du kunne spore, hvor dine kunder har været inden de trykker på din annonce. Det vil kunne hjælpe dig til at vide, hvordan du skal henvende dig til dem.

Derfor er Display annoncer gode

En anden måde at oprette annoncer på er med Google Display. Her kan du ramme dine læsere på andre hjemmesider. Du laver her en tekst, som skal vises på bestemte hjemmesider. En af de funktioner der adskiller Display annoncer fra almindelige tekstannoncer, er at du kun betaler, hvis der klikkes ind på annoncen.

Del: